کشف یک سیاهچاله عجیب


جهان اطلاعات

جدیدترین مطالب علمی، فناوری وکاربردی جهان

سیاه چاله عجیب , کهکشان

 

تلسکوپ فضایی بزرگ «هابل» اخیرا یک سیاهچاله عظیم را که در حاشیه یک کهکشان بزرگ در حرکت است کشف کرده است.

 

موقعیت این سیاهچاله بسیار عجیب به نظر می رسد چون معمولا این حفره ها در مرکز کهکشانها قرار دارند و نه در حاشیه آنها. این نکته باعث شده که برخی از دانشمندان به این نتیجه برسند که احتمالا این حفره تاریک تنها بخش به جا مانده از کهکشانی است که در گذشته تجزیه شده است.

 

ابعاد این سیاهچاله که  HLX-۱ نامگذاری شده تقریبا بیست هزار برابر خورشید است و در فاصله ۵۰۰ میلیون سال نوری از کهکشان ESO۲۴۳-۴۹  قرار دارد.

 

تلسکوپ فضایی « هابل » ابتدا توده عظیمی از نور آبی رنگ و مملو از انرژی را که از این حفره تاریک متصاعد می شد تشخیص داد که دربرگیرنده حجم زیادی از گاز و غبار بود. اما در مرحله بعد دانشمندانی که اطلاعات ضبط شده توسط این تلسکوپ را بررسی کردند، وجود نور قرمز رنگ و سردتری را کشف کردند که قاعدتا نباید در یک چنین حفره ای وجود داشته باشد.

 

دانشمندان حدس می زنند که این نور قرمز رنگ به خاطر وجود ستاره های جوان تری با عمر تقریبی ۲۰۰ میلیون سال است که در مدار این حفره تاریک در حال گردش هستند. همین ستاره ها نکته کلیدی و مهم در تشخیص موقعیت تاریخی عجیب این حفره تاریک و عظیم الجثه است.

 

یکی از فرضیه های موجود معتقد است که احتمالا این حفره بزرگ در یک مقطعی به دور کهکشان همسایه خود در حال گردش بوده است. ولی تحت تاثیر تغییراتی که معمولا در فضا صورت می گیرد کهکشان های بزرگتر کهکشان های کوچک را می بلعند. بنابراین احتمالا کهکشان ESO بخش اعظم ستاره های این کهکشان را به خود جذب کرده و آنچه که از آن باقی مانده است فقط حفره تاریک و بزرگی است که امروزه توسط تلسکوپ «هابل» رصد شده است.

 

این سیاهچاله که HLX-۱ نامگذاری شده ممکن است به سرنوشت کهکشانی دچار شود که درگذشته بخشی از آن بوده و به مرور توسط کهکشان بزرگ و همجوار خود بلعیده شود. اما دانشمندان هنوز جزییات مربوط به مدار گردش این حفره بزرگ را تشخیص نداده اند. بنابراین ممکن است که این حفره تاریک و عظیم همچون تنها بازمانده از یک کهکشان نابود شده کماکان به گردش مستقل خود در مدار کهکشان همجوار ادامه دهد.

 

منبع : iranvij

 

 

اسمانایسنا: حضور «ستاره مرگ» در فاصله بسیار نزدیک با سطح خورشید باعث حیرت محققان نجوم شده است. در تصاویر تلسکوپ مدارگرد ناسا یک شیء تاریک و در اندازه یک سیاره دیده می‌شود که در فاصله‌ای بسیار نزدیک از سطح خورشید در حال حرکت است و مانند آن به نظر می‌رسد که توسط یک لوله در حال سوخت‌گیری از خورشید است.

این ستاره اسرارآمیز تاریک که شبیه «ستاره مرگ» در فیلم علمی- تخیلی جنگ ستارگان است، پس از نزدیک شدن به سطح خورشید و سوخت گیری در فضا ناپدید شد.

انتشار این تصاویر توسط رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا باعث حیرت محققان شده است. محققان فیزیک نجومی در حال بررسی چگونگی و علت شکل گیری این شیء عجیب در نزدیکی سطح خورشید هستند.

«هالی گیلبرت» محقق فیزیک خورشیدی در مرکزفضایی گودارد ناسا تأکید می‌کند: در هنگام فوران‌های خورشیدی مواد به سطح باز می‌گردند و به نظر می‌رسد که شیء خارجی در حال حرکت در نزدیکی سطح خورشید است.

همچنین برجستگی‌هایی در سطح خورشید وجود دارند که تاج خورشیدی نامیده می‌شوند که در بیرون فضای داغ خورشیدی وجود دارند و برخی محققان معتقدند که شیء دیده شده در تصاویر ناسا ممکن است یکی از تاج‌های خورشید باشد.

رصدخانه خورشیدی ناسا روز سه شنبه تصاویری از یک مثلت سیاه عظیم روی خورشید را به ثبت رساند.

به گزارش خبرگزاری مهر، این حفره غول پیکر که کاملاً شبیه به یک مثلت به نظر می رسد احتمالاً یا یک خطای دیداری یا یک منطقه تیره است که در اثر بادهای خورشیدی ایجاد شده است.

برپایه معتبرترین فرضیه، این شکل غیرعادی مثلثی یک "چاله تاجی" (Coronal hole) است. باوجود این، هنوز دانشمندان هیچ توضیح علمی رسمی درخصوص دلیل پیدایش این پدیده روی خورشیدی ارائه نکرده اند.

رصدخانه فضایی دینامیک خورشید (SDO) ناسا روز سه شنبه 13 مارس 2012 این عکسها را که در سایتهای ناسا و سازمان هواشناسی آمریکا منتشر شده اند از خورشید گرفت.

براساس گزارش یونیورس تودی، باد خورشیدی اصطلاحی است که در مورد ماده ای که به طور ثابت از سطح خورشید به بیرون می جهد به کار می رود.

این باد خورشیدی غالباً شبیه به حبابهای جوشانی است که با سرعت 400 کیلومتر در ثانیه به اطراف پرتاب می شوند. زمانی که چاله تاجی نمایان می شود سرعت باد خورشیدی می تواند دو برابر شده و به حدود 800 کیلومتر در ثانیه برسد.

افزایش فعالیت ژئومغناطیس و حتی توفانهای ژئومغناطیسی می توانند بادهای خورشیدی را در مدت 2 تا 3 روز پس از فوران به زمین برسانند.

چاله مثلثی شکل به دلیل اینکه خنک تر از سایر قسمتهای تاج خورشیدی هستند در تصاویر SDO تاریک به نظر می رسند. دما در تاج خورشیدی در حدود یک میلیون درجه سانتیگراد است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تصاویری تماشایی از رنگین کمان ستارگان

یک عکاس ایتالیایی با استفاده از تکنیک نوردهی طولانی مدت توانست از رنگین کمانی که از جنس ستارگانی که در فاصله میلیونها سال نوری از زمین قرار دارند عکسبرداری کند.

به گزارش مهر، مائوریتزیو پینیوتی، عکاس نجوم 44 ساله ایتالیایی با استفاده از تکنیک نوردهی طولانی و با کمک اجرام آسمانی درخشانی که در فاصله میلیونها سال نوری از زمین قرار دارند توانست تصاویری تماشایی از ستارگانی تهیه کند که شبیه به یک رنگین کمان در پهنه آسمان امتداد یافته اند. "پینیوتی" این عکسها را در پارک ملی کوهستانهای "سیبیلینی" در ایتالیا گرفته است.

وی در این خصوص اظهار داشت: "عکاسی تقریبا شغل دوم من است چون علاقه بسیار زیادی به این کار دارم اما هرگز به اندازه کافی برای دیدن چیزی شبیه به این خوش شانس نبودم. "

بر اساس گزارش دیلی میل، این عکاس آماتوری نجوم درباره روش عکاسی خود گفت: "برای تهیه این عکسها از 20 ثانیه تا بیش از 2 ساعت نوردهی کردم. زمانی که نتیجه این نوردهی طولانی مدت را دیدم دهانم باز مانده بود."

 

تصاویری تماشایی از رنگین کمان ستارگان

رنگین کمان ستاره- یک خوشه زیبای ستارگان یک گنبد واضح را در پهنه آسمان بالای جلگه کاستلوچو در پارک ملی کوهستانهای سیبیلینی ساخته است

 

تصاویری تماشایی از رنگین کمان ستارگان

یک چشم انداز شگفت انگیر و کمیاب- مائوریتزیو پینیوتی در خصوص دیدن این عکسها گفت: "زمانی که نتیجه این نوردهی طولانی مدت را دیدم دهانم باز مانده بود." عدم حضور آلودگیهای نوری در این پارک به این عکاس اجازه ثبت این چشم انداز شگفت انگیز را داد

 

تصاویری تماشایی از رنگین کمان ستارگان

خیره به ستارگان- مائوریتزیو پینیوتی می گوید که بین 20 ثانیه تا 2 ساعت نوردهی کرده است

 

منبع : عصرایران
"دانشمندان شهروند" به تازگی کشف کرده اند که کهکشان راه شیری درست مانند یک قطعه شکلات مغزدار مملو از حباب است.

به گزارش خبرگزاری مهر، بیش از 35 هزار طرفدار اطلاعات به دست آمده از تلسکوپ فضایی اسپیتزر را زیر رو کرده و موفق به کشف حبابهایی جدید در فضا شدند که به واسطه فورانهای ستاره های جوان در میان غبار و گاز اطراف به وجود می آیند.

این تیم از علاقمندان به نجوم بخش کوچکی از اطلاعات تلسکوپ فضایی اسپیتزر را مورد بررسی قرار داده و برای یافتن حبابهای کیهانی اسکن کردند. این دانشمندان آماتور با استفاده از ابزاری پیچیده شکل و ضخامت حبابها را دنبال کردند و بر اساس یافته های خود نقشه ای حرارتی از حبابهای راه شیری به وجود آوردند.

 

 

این شهروند دانشمندان با غربال کردن اطلاعات تلسکوپ فروسرخ اسپیتزر طی پروژه آنلاینی به نام راه شیری موفق به کشف این حبابها شدند، در واقع کشف جدید تعداد حبابهای موجود در کهکشان راه شیری را 10 برابر تعدادی نشان می دهد که در گذشته تصور می رفت.

بر اساس گزارش میل آنلاین، این یافته نشان می دهد کهکشان راه شیری کهکشان ستاره ساز فعالتری است و مملو از حبابهایی است که سرتاسر آن را فرا گرفته اند. به گفته محققان رایانه برای یافتن این حبابها توانایی چندانی ندارند اما چشم انسان می تواند این کار را با دقتی بسیار بالا قادر به انجام آن خواهد بود.

گروهی از دانشمندان "ام. آی. تی" برای اولین بار به صورت تجربی نشان دادند پلاسمایی که از یک ستاره همسایه به سطح یک ستاره نوترونی برخورد می کند، می تواند انفجارات گرمایی هسته ای تولید کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، ستارگان نوترونی یا تپ اخترها (پالسارها) به طور مداوم ماده را از فضای پیرامون خود می مکنند و منجر به واکنشهای بسیار خش گرمایی هسته ای می شوند که دانشمندان تاکنون تنها محاسبات تئوریک این انفجارات را انجام داده بودند.

اکنون گروهی از دانشمندان موسسه تکنولوژی ماساچوست با رصد یک پالسار در خوشه کروی "ترزان 5" برای اولین بار توانستند اعتبار مدلهای تئوریکی را که برای این پدیده های خشن به کار می روند تائید کنند.

پالسار باقیمانده یک ابرنواختر است. فیزیکدانان نجوم از این ستارگان نوترونی برای مطالعه رفتار ماده فوق چگال استفاده می کنند.

"فوق چگال" حالتی از ماده است که به فرض اگر خورشید ما به صورت کره ای به قطر چند کیلومتر فشرده شود به وجود می آید.

مدلهای تئوریک پیش بینی می کنند که در ستارگان نوترونی در جریان پدیده ای با عنوان "فرایند بهم پیوستگی"، پلاسمای ستارگان همسایه جدا می شود و با خشونت بسیار بالایی روی سطح پالسار فرود می آید و واکنشهای گذاخت هسته همراه با انفجارات شدید را رقم می زند. در فاز آزادسازی انرژی پالسارها می توان مقادیر بالایی پرتوهای ایکس را از زمین ثبت کرد.

تیم "ام. آی. تی" به منظور دستیابی به نتایجی درباره تائید این تئوری، دوره های اوج پرتوهای ایکس یک منظومه دوتایی از ستارگان را در مرکز راه شیری که بخشی از خوشه کروی ترزان 5 را می سازند اندازه گیری کردند. این پالسها را تلسکوپ مدارگرد RXTE جمع آوری کرده بود.

سپس براساس الگوهای مختلف ثبت شده توانستند نشان دهند که شدت و کاهش پالسهای پرتوهای ایکس حاصل تغییراتی است که در جریان پلاسمایی رخ می دهد.

نتایح این بررسیها حاکی از آن است که درمدت چرخش پالسار، اصطکاک ممکن میان لایه های مختلف می تواند روی میزان اثربخشی گداخت هسته ای اثر بگذارد.

براساس گزارش PhysOrg ، ستاره نوترونی واقع در ترزان 5 در هر ثانیه 11 دور می زند که این به طور مطلوبی با مدل تئوریکی که تاکنون دانشمندان برای ایجاد یک فرایند گرمایی هسته ای ارائه کرده بودند سازگار است.

توفان خورشیدی جدیدی که دانشمندان آن را یکی از قدرتمندترین نمونه ها طی سالهای گذشته می دانند، زمین را هدف گرفت اما دانشمندان بر این باورند سیاره زمین از این توفان نجات یافته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، پس از گذشت چند ساعت از وقوع این توفان مقامات در کشورهای مختلف جهان هیچ نوع گزارشی را از اختلال یا آسیب در سیستم GPS، شبکه برق و یا ماهواره ها و دیگر تکنولوژی ها ارائه نکردند. با این همه هنوز فرصت برای وقوع اختلال وجود دارد زیرا به گفته دانشمندان تاثیر ژئومغناطیسی این توفان خورشیدی 10 برابر بیشتر از بادهای خورشیدی معمولی است که با زمین برخورد می کنند.

این توفان در پی شعله خورشیدی عظیمی آغاز شد و همراه با رشد حباب مانند این شعله از سطح خورشید قدرت توفان نیز بیشتر شد و ذرات باردار این توفان با سرعتی برابر 6.4 میلیون کیلومتر بر ساعت روانه زمین شدند.

به گفته محققان سازمان ملی اتمسفر و اقیانوس شناسی این توفان در زاویه و جهتی رخ داده است که کمترین میزان آسیبها و خسارتها را در پی خواهد داشت و از این رو به جای اینکه پدیده ای ترسناک برشمرده شود، پدیده ای جالب توجه خواهد بود. این توفان هم راستا با مسیر چرخش میدان مغناطیسی زمین بوده است و از این رو کمترین میزان خسارت را خواهد داشت.

با این همه دانشمندان بر این باورند احتمال تغییر زاویه این توفان وجود دارد و در عین حال منطقه شکل گیری شعله خورشیدی از قابلیت شکل دادن به دیگر شعله ها نیز برخوردار است از این رو احتمال وقوع توفانهای دیگر در روزهای آینده نیز وجود دارد.

بر اساس گزارش MSNBC، توفانهای خورشیدی از سه جنبه می توانند به زمین آسیب برسانند: مغناطیسی، رادیویی و تشعشعات و در مورد لکه خورشیدی جدید که بر روی خورشید دیده شده است، شرایط کاملا غیر عادی است زیرا شعله های برخواسته از این نقطه می تواند هر سه نوع مشکل را برای زمین در بر داشته باشند.

ماه فوریه شاهد چندین فوران خورشیدی بود که مناظری تماشایی و غیرمنتظره را در شفقهای قطبی شمالی به تصویر کشیدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، این آسمان زمردی که شگفتی دوستداران نجوم را برانگیخته است حاصل فورانهای خورشیدی عظیمی است که در ماه فوریه رخ داد.

نمایش شگفت انگیز
 
یک روکش درخشان از نور برفراز کوهستانهای نروژ در 14 فوریه است. این نمایش ثمره یک فوران خورشیدی قوی است.
 
 
همانند دود سبز یک شومینه
 
این عکس شفق قطبی در "بیارکی" نروژ در 14 فوریه گرفته شده است. این پدیده زمانی رخ می دهد که حجم بالایی از ذرات خورشیدی باردار با مغناطیس کره اتمسفر زمین برخورد کند. این ذرات به ویژه در اطراف قطبها جمع شده اند و با گازهای اتمسفر از جمله اکسیژن و نیتروژن برخورد می کنند.
 
 
موشک- کاوشگر
 
این موشک که Terrier-Black Brant نام دارد شنبه شب 18 فوریه 2012 در فیربانکس آلاسکا پرتاب شد. Terrier-Black Brant جریانی از اطلاعات را از فاصله 200 مایلی (حدود 322 کیلومتری) از سطح زمین و لحظاتی پس از پرتاب در زمان واقعی به زمین ارسال کرد. دستگاههای این موشک دو مرحله ای از میدانهای مغناطیسی و الکتریکی خاصی نمونه برداری کردند که توسط شفقها ساخته شده اند.
 
 
استراحت رنگارنگ
 
در کاراسیوک نروژ، مردی که روی اسنوموبیل خود دراز کشیده از تماشای نمایشی که شفق قطبی 20 فوریه عرضه کرده است لذت می برد.
 


تصویری از کهکشان ESO 510-13 که توسط تلسکوپ هابل به ثبت رسیده می تواند به خوبی انحنا و پیچ و تاب صفحه مسطح این کهکشان را نمایش دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، بیشتر کهکشانهای مارپیچی صفحاتی مسطح متشکل از میلیونها ستاره و سیاره و همچنین گازهای کیهانی هستند که به دور مرکزی کهکشانی در حال گردشند.

این صفحه ها به واسطه طبیعت برخورد ابرهای گازی در اوایل دوران شکل گیری کهکشان به این شکل مسطح شده اند. با این همه در اکثر این کهکشانها پیچ و تابی دیده می شود، حتی در کهکشان راه شیری و تلسکوپ فضایی هابل نیز در یکی از تصاویر خود از کهکشان ESO 510-13 که در فاصله 150 میلیون سال نوری از زمین قرار داشته و وسعتی برابر 100 هزار سال نوری دارد، توانسته پیچ و تاب این کهکشان را به خوبی نمایش دهد.

 

 

بعضی از اخترشناسان بر این باورند که طبیعت پر پیچ و تاب تعدادی از کهکشانها ساخته دست تعاملات گرانشی میان کهکشانها و یا حتی برخورد میان آنها است. با این همه دلیل اصلی چنین پدیده کیهانی در کهکشانها هنوز در دست مطالعه و بررسی قرار دارد.

بر اساس گزارش پاپ ساینس، این کهکشان نمونه ای واضح از کهکشانهای پیچ و تاب خورده است که تصویر آن توسط تیم میراث هابل و با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل به ثبت رسیده است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در پنج شنبه 21 ارديبهشت 1391برچسب:,| ساعت 20:12| توسط حسین رستمی زاده|















قالب جدید وبلاگ پيچك دات نت